آرایشی و زیبایی

تاریخچه عطر | همه چیز را درباره عطر و ادکلن| تفاوت پرفیوم و ادو پرفیوم

عطر

تاریخچه عطر :

عطر یکی از معیارهای خوشپوشی شماست. در زندگی هر یک از ما پیش آمده که یک بار هم از عطر یا ادکلن استفاده کرده باشیم. عطر که در زبان انگلیسی پرفیوم perfume  میگویند، مایعی خوشبو کننده که دارای رایحه های متفاوت و ترکیبی از اسانس های معطر و حلال ها است. یک نوع تکمیل کننده استایل است و برای بوی خوش استفاده میکنند. مناسب انسان ها ، محیط اطراف ، خانه ، محل کار ، حیوانات و….. میباشد. ابتدا عطر به دود (fume) میگفتند. که دود آن از سوزاندن چوب های معطر بوده است. اما بعدها از روش های تقطیر استفاده میکردند. اما همچنان عده ای چوب های معطر را میسوزانند و لباس های خود را به آن آغشته میکنند تا بوی خوش بگیرد.

تاریخچه عطر مربوط به ۵۰۰۰ سال پیش است. و از تمدن بین النهرین و مصر شروع شده، و توسعه آن در کشور ایران و روم باستان بوده که بیشتر در مناسک مذهبی استفاده میکردند. همچنین سوزاندن زنبق را مقدس میشماردند .  در حال حاضر ظرف های عطرسازی  کاشان و قبرس در کشف های باستان شناسی پیدا شده. که با ترکیب روغن ها ، گل ها و ادویه ها درست میکردند. اما عطر سازی مدرن مربوط به قرن ۱۹ میلادی می باشد. و با تاسیس شرکت های عطر سازی یکی از پر فروش ترین محصولات در دنیا و سالانه میلیارد ها دلار اختصاص به فروش آن دارد.

تاریخچه عطر در ایران :

در واقع عطر مربوط به چهار هزار سال قبل از میلاد است که در کاشان ظرف های مخصوص نگهداری عطر را کشف کردند. ایرانیان در بحث  خوشبویی و خوش پوشی پیشگام بودند و همیشه به آراستگی توجه میکردند ، آنها در عطر سازی با تقطیر توانستند بسیار در این صنعت پیشرفت کنند ، همچنین با کشف الکل توسط زکریا رازی اسانس های روغنی و معطر را با الکل ترکیب میکردند و ماندگاری و بوی خوش تری پیدا میکرد.

تاریخچه عطر در فرانسه :

نمیتوان گفت فرانسه مبدا عطر است. اما یکی از اولین کشورها در تحول عطرسازی در جهان است. در قدیم به دلیل دیر حمام رفتن لردهای فرانسوی که بوی بدی بر اثر عرق میگرفتند. با استفاده از تقطیر عنبر و مشک بر پایه چربی بوده رایحه های تند تولید میشد و کمتر بوی بد داشتند.

اولین عطر فرانسوی “کیفی”  و بعد از کشف الکل عطری با نام “لودورن”  نام داشت.  بعد از دهه ها عطر یکی از ضروریات زندگی فرانسوی ها شد که هم جنبه خوشبویی و هم آیینی داشت.

عکس عطر سازی قدیمی

منظور از نت در عطر چیست ؟

در ترکیبات عطر از اسانس های مختلفی استفاده میکنند که به سه دسته تقسیم بندی میشوند:

نت ابتدایی (آغازین) : زمانی که از عطر استفاده میکنیم در همان لحظه اول یعنی چیزی حدود ۵ الی ۱۵ دقیقه ابتدا یک بو یا رایحه ای را حس میکنیم که به آن نت آغازی میگویند. و با توجه به اسانس ها میتواند متفاوت باشد.

نت میانه (میانی) : بعد از نت ابتدایی ۲۰ الی ۶۰ دقیقه بعدی رایحه های دیگری جای آن را میگیرد که به آن نت میانه گفته میشود.

نت پایه یا پایانی : بعد اینکه رایحه نت میانی به اتمام رسید نت پایه به جای آن قرار میگیرد.و زمان ماندگاری آن ۶۵ دقیقه به بعد تا زمان ناپدید شدن بو است.

غلظت به ۵ دسته تقسیم میشود :

زمانی که عطر تولید میشود در ترکیبات آن از الکل و آب هم استفاده میکنند.که ممکن است با توجه به نوع غلظت آن کم یا زیاد شود.

پرفیوم (Parfum) : به معنای عطر غلیظ و ماندگار ، یکی از بهترین نوع عطرها و گران ترین ها است که ماندگاری و پخش بو بسیار بالایی دارد.  غلظت این عطربین ۲۵ تا ۴۰ درصد است. به همین دلیل دارای ماندگاری بالا است ، که چیزی حدود ۶ تا ۸ ساعت بر روی لباس میماند.

اگر به دنبال عطری هستید که تا به مکانی وارد میشوید تمام توجه ها را به خود جلب کنید پرفیوم همان چیزی است که میخواهید. به دلیل غلظت بالا و سطح کم الکل و آبی که این عطر دارد و استفاده زیاد از اسانس روغنی از نظر قیمت از سایرعطرها در رده ی بالایی قرار دارد ، و یک گزینه ی لاکچری و مجلل است که نیاز به تمدید متوالی ندارد.

ادو پرفیوم (eau de Parfum) : این عطر نسبت به پرفیوم از اسانس روغنی و غلظت کمتری برخوردار است ، یعنی حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد است،  درصدی از آن را آب و الکل تشکیل می دهد و ماندگاری آن ۴ تا ۵ ساعت است. این عطر مناسب مکان های بسته است. که نمی خواهید خود یا دیگران از بوی بسیار آن اذیت شوید. قیمت آن کمتر از پرفیوم است. و بر روی جعبه آن علامت (EDP) قرار دارد.

ادو تویلت (eau de Toilette) : غلظت این عطر نسبت به دو گزینه بالا کمتر است و ۵ تا ۱۵ درصد است و درصد الکل آن بیشتر است. و مناسب روزمره است ماندگاری آن پایین  یعنی  حدود ۳ ساعت است ، و بوی آن زود می پرد. و نیاز به تمدید دارد. بر روی جعبه آن علامت (EDT) است.

ادکلن (ادوکلن eau de Colonge) : این عطر همان ادکلن است که ترکیب عطر و الکل است و در جامعه عام تر است اما غلظت آن بسیار پایین میباشد. یعنی حدود ۲ تا ۴ درصد است. و ماندگاری آن  حدود ۲ ساعت است.  برروی جعبه آن ( EDC) است.

عطر

عطر های بدون الکل :

ادو فرش  (eau de Fraiche) : نوعی از ادکلن است و فرش به معنای تر و تازه  در زبان فرانسه ادو فرش یعنی آب تازه. این نوع عطر استایل و بوی شما را تر و تازه می کند . و خوشبوتر خواهید شد. غلظت این عطر ۲ تا ۳ درصد  و ماندگاری آن مانند ادکلن ۲ ساعت است. این عطر الکل  پایینی دارد و قیمت آن هم از نظر اقتصادی پایین است. اما در عوض میزان آب آن بسیار زیاد است.

ادو سنتور (eau de Senteur) : یک دسته بندی عطر میباشد. افراد کمی از آن استفاده میکنند. به نام  ادو سنتور یکی از عطرهای کاربردی و ارگانیک است. از عطرهای بالا متمایز می شود زیرا به دلیل نبود الکل  و جایگزین آن از حلال ویژه ای برای تولید استفاده می کنند. اگر بیماری میگرن، آلرژی، حساسیت پوستی ، حساسیت به بو دارید. فرمول این عطر ضد حساسیت است و می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

اسپلش و افترشیو:  دو نوع دیگر است که بین ۱ تا ۳ درصد غلظت آن است.

در اصطلاحات بالا از کلمه  ادو (eau de)  بسیار استفاده شده که به معنای آب است.

در آخر بین انواع غلظت ها اگر حس قدرت و اعلام وجود میخواهید تا در محل کار یا مهمانی به شما توجه کنند پرفیوم  می تواند یکی ازآن موارد باشد. برای مکان هایی مانند قرار عاشقانه  یا کاری ، مهمانی کوتاه و دوستانه ادو پرفیوم و ادو تویلت را می توانید انتخاب کنید. ادو فرش و ادوکلن (ادکلن)  و ادو سنتور هم برای کارهای روزمره مناسب است  که می توانید استفاده کنید.

عطر ها به سه دسته تقسیم میشوند :

اورجینال یا اصیل : عطرهایی هستند که در کارخانه  و از فرمولاسیون مخصوص و برند تولید میشود.

نمونه : عطر های نمونه یا تستر از همان برند عطر برای تست کردن در کنار محصول اصلی گزاشته میشود.

شرکتی : این عطرها رایحه و طبع مشابه اورجینال دارند. که  اشتباها به محصولات شرکتی فیک میگویند، در صورتی که این عطر ها با قیمت پایین تر به بازار عرضه می شوند. و دارای مجوز های بهداشتی و شرکت جدا هستند.

_______________________________

برای خرید عطرهای شرکتی کلیک کنید.

_______________________________

گروه بویایی (Olfactory Groups) :

گروه های بویایی به ۳۲ دسته تقسیم میشود در ۷ خانواده که عبارتند از :

چوبی (woody) :  این گروه ۶ نوع است بیشتر رایحه ها تند و کمی خنک است. ترکیبات چوب صندل ، سدر ، خس خس ، انواع صمغ ها میباشد.

چرمی (Leather) : گروه بویایی چرمی یک نوع است.  بسیار خاص و گران میباشد به دلیل مواد آن نظیر عود ، صندل سرخ ، چرم ، جیر و رایحه های آن ترش ، تلخ است.

مرکباتی (میوه ای Citrus) : این خانواده به ۳ گروه تقسیم میشود و پایه آن میوه ها هستند مانند : ترنج ، لیمو ترش ، لیمو شیرین ، گریپ فروت و بسیاری دیگر ترکیب میکنند.

گلی (گل دار Froral) : این خانواده یکی از بزرگترین و پر استفاده ترین ها میباشد و به ۷ گروه تقسیم میشود و در آن بیشتر از گل ها استفاده میشود و پایه آن بر گل های معطر و شکوفه ها میباشد  : گل یاسمن ، شکوفه درخت پرتقال ، رز ، نیلوفر ، گل وانیل و….. است.

معطر (آروماتیک Aromatic) : در این خانواده ۶ گروه بویایی موجود است و جزو قدیمی ترین رایحه میباشد. که از گیاهان معطر  مانند : فلفل سیاه ، علف دریایی ، رز ، ریحان ، گل بهار نارنج ، خزه بلوط و……. استفاده میکنند.

مدیترانه ای (چایپر chyper)  : در این خانواده بویایی به ۳ گروه تقسیم میشود که در آن از نعناع هندی ، فلفل صورتی ، خس خس ،  چوب صندل سفید و…. استفاده میشود.

شرقی (Oriental) : این خانواده  به ۶ گروه تقسیم میشود و در آن از عنبر و ترکیبات گرم که مختص و با ذائقه شرق یکی باشد. مانند : مشک ، اسطوخودوس ، وانیل ، فلفل قرمز ، میخک و….. است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *